מה בין רכיבה על אופניים  לבין התמודדות עם לחץ וחרדה.

מה בין רכיבה על אופניים לבין התמודדות עם לחץ וחרדה.

זהו האביב כבר כאן! אם נאמר את האמת בתקופה האחרונה קצת קשה לראות ולחוות את הטבע כמו בשנים עברו..

באו נשים את הדברים על השולחן ונגיד את האמת – במדינתו הקטנה והאהובה מאוד הגיוני שאנשים רבים חווים סטרס וחרדות (במיוחד מאז ה – 7 באוקטובר)

והסיבות לכך רבות:

  • המלחמה.
  • המשבר הלאומי שעברנו ושעודנו עוברים.
  • המצב המדיני.
  • הפקקים.
  • חוסר ביטחון תעסוקתי ( מהפכת ה A.I
  • הצפת מידע דרך הרשתות החברתיות, האפליקציות השונות וערוצי החדשות.

 

מספר עיתונים פנו אלי, כדי לראיין אותי  ב”כובע” השני שלי – הכובע של  היועץ ארגוני והמטפל CBT.

למי שלא יודע – במקביל לאהבתי הגדולה לעולם האופניים,  אני מתמחה בניהול לחץ ובפיתוח חוסן אישי וארגוני.

מטרת הפנייה היתה לשמוע ממני על דרכים אפקטיביות להתמודדות עם לחץ וחרדה, במיוחד בתקופה בה אנו נמצאים.

להלן הריאיון..

תום, למה בכלל צריך לטפל בלחץ? הרי בסוף הלחץ תמיד דועך, לא?

תום:” אני שומע הרבה אנשים שאומרים שאם הם לא יטפלו בלחץ, הזמן יעשה את שלו והלחץ יעלם.. אך לא כך הדבר. אנשים שמתעלמים מהלחץ ומהסטרס חיים עם תחושה של מטען כבד על הגב. חלקם נשאבים ונמשכים להסחות דעת ולריגושים זמניים כמו: אלכוהול, סמים, התמכרות למסכים – FOMO, אוכל (אכילה רגשית), שינה מרובה, קניות מרובות ועוד’

דרכים אלה לא פותרות את הבעיה, אלא רק מחמירות אותה ויוצרות אתגרים גדולים יותר. אתגרים גופניים כמו: השמנת יתר, בעיות לב וכלי דם, מערכת חיסון חלשה, הפרעות במערכת העיכול, עייפות כרונית, שינה לא רגועה ולא איכותית. אתגרים נפשיים כמו: חרדות, דיכאון, חוסר יציבות רגשית, פגיעה במערכות היחסים במשפחה, חוסר ויסות רגשי –  “פתיל קצר”, מצבי רוח משתנים, קושי בקבלת החלטות, ירידה במוטיבציה, ירידה באנרגיה ועוד.”

תום, מה זה לחץ נפשי בכלל?

תום:” לחץ נפשי הוא תגובה נורמלית של הגוף לגירויים נעימים ולא נעימים שמופעלים עלינו מבחוץ.

למרבה הצער, כאשר אנו מגורים יתר על המידה ( פעילות יתר, תחרות רבה), מאותגרים יתר על המידה (דברים משתבשים, לחצים בעבודה, תסכולים ממערכות יחסים, משברים ביטחוניים, כלכליים, פוליטיים) או עייפים – אין לגוף הזדמנות להגיע להרפיה ואנחנו מתחילים לפתח סדרת תופעות בלתי נעימות: חרדות, מחלות פסיכוסומטיות, אי שקט, נדודי שינה, רגזנות, אכילה רגשית, דיכאון ועוד’.

לא עדיף פשוט לגשת לרופא המשפחה ולבקש תרופה ללחץ?

תום: “בעולם המערבי של ימינו פורחים תחומי הפסיכותרפיה והטיפול התרופתי בבעיות נפשיות יותר מאשר אי פעם בעבר. למרות זאת תופעות של לחץ, חרדה ודיכאון הפכו למגפה של ממש.

ישנם אנשים רבים שמבלים שנים על ספת הפסיכולוג בלי להגיע לשום התקדמות משמעותית בנושאים של ניהול הלחץ ובהתמודדות עם התקפי חרדה וסטרס כרוני.

אני יודע שאצל פסיכיאטרים ורופאי משפחה רבים כתיבת מרשמי תרופות הפכה לעניין אוטומטי כמעט, אף על פי שהשפעתן של התרופות נעלמת לעיתים קרובות מיד עם סיום הטיפול התרופתי.

מחקר מעמיק באוניברסיטת הרווארד של קבוצה שקיבלה טיפול תרופתי, הראה כי כמעט מחצית המטופלים שהפסיקו ליטול תרופה נוגדת דיכאון וחרדה חזרו למצבם הקודם תוך שנה.

חשוב שתדעו! כאשר גופכם נתון שוב ושוב ללחץ נפשי לא מבוקר הוא מגיע בסופו של דבר למצב של תשישות ואינו יודע עוד כיצד להגיב.”

 

אז מה ניתן לעשות?

תום: “יש הרבה מה לעשות!

יש הרבה דרכים לניהול לחץ.. כמו תרגול מיידנפולנס, תרגול נשימות, עבודה על גמישות מחשבתית, מעבר לתזונה בריאה מופחתת סוכר, שנת לילה טובה, התמקדות בדברים שיש לנו עליהם שליטה, סיגול שפה פרואקטיבית ,תרגול אסרטיביות ועוד’

 

רוצים לקבל עוד טיפים ועוד דרכים יעילות להתמודד עם מצבי לחץ וחרדה?

לחצו כאן! וקבלו במתנה את המדריך המיוחד שלי לניהול הלחץ.

 

אני טוען שהיכולת לנהל את הלחץ שלנו מצויה בידינו, כמובן לאחר שאנחנו לוקחים אחריות על כך. כמובן שישנם מצבים אקוטיים שבהם מומלץ מאוד לפנות לעזרה חיצונית של מטפל/פסיכולוג/פסיכיאטר, אך ברוב המקרים, לאחר שהידע הנכון, הכלים המדויקים והטכניקות האפקטיביות יהיו בידינו נוכל להפשיל שרוולים ולצאת לעבר מסע של צמיחה והתפתחות. מסע שיאפשר לנו לחיות חיים מאוזנים יותר, שלווים יותר, מאושרים יותר ובריאים יותר.”

קיימת דרך פשוטה, זמינה והכי חשוב – כיפית מאוד! שניתן להתחיל לתרגל וליישם כבר ממחר בבוקר. דרך שבאמצעותה תוכלו להפחית את הלחץ הנפשי ולשפר את איכות חייכם תוך זמן קצר ועל הדרך תשיגו עוד יתרונות רבים,

“רכיבה על אופניים בטבע” – רכיבה על אופניים בטבע היא דבר מצוין!

הטבע הוא הרופא הטוב ביותר– נהג לומר היפוקרטס מיוון העתיקה ( אבי הרפואה המערבית). “תיאוריית הפחתת הלחץ”  גורסת כי חיק הטבע מעודד ירידה בלחץ, בעוד שחשיפה לסביבה אורבנית נטולת מרחבים ירוקים מעודדת לחץ. שהייה בטבע מציתה באופן אוטומטי תגובות חיוביות של שלווה שמתבטאות בירידה בלחץ הדם וקצב הלב, הפחתת הורמון הלחץ קורטיזול, הפחתת רמות חרדה ושיפור בתפקוד הקוגניטיבי.

(אתם בטח יכולים להיזכר מה קרה בתקופת הסגר הראשון בתקופת הקורונה כאשר הוגבלנו לצאת לטבע.)

היום ישנם רופאים רבים בארה”ב ובקנדה שנותנים “מרשם ליציאה לטבע” כטיפול להורדת לחץ ומתח וכטיפול בדיכאון וחרדה.

רכיבה על אופניים  בטבע (בעצימות נמוכה) הוא טיפול יוצא דופן בלחץ/בחרדה ובדיכאון. מחקרים אף מצאו שלפעילות גופנית בטבע יש תועלת רבה יותר אפילו מפעילות גופנית במועדון כושר. נמצא גם שהשהייה בטבע מעודדת את הקיום של הפעילות הגופנית עצמה.

אבל בואו נהיה גם קצת מציאותיים. גם כשאנו משוכנעים שפעילות גופנית היא דבר חשוב, זה לא כל כך פשוט לשלב אותה בשגרת היום יום הלחוצה שלנו. הדבר הוא עוד יותר נכון כאשר אנו לחוצים או מדוכאים.

אספר לכם סוד.. לא נחוץ לעשות הרבה פעילות גופנית. חשוב שהאימון יהיה קבוע. על פי מחקרים שונים הכמות המינימלית הנדרשת להשפעה על המוח הרגשי עומדת על 20 דקות אימון, שלוש פעמים בשבוע. ( מומלץ כמובן להצליח לבצע חמישה אימונים כאלה בשבוע.)

אנשים שעוסקים בפעילות גופנית בקביעות – מפיקים יותר הנאה מהדברים הקטנים שבחיים: מחבריהם, מהכלב שלהם, מהארוחות, מהספרים שהם קוראים וכד’. במילים אחרות, קל להם יותר להיות מרוצים. מסיבה זאת, יש לשחרור האנדורפינים השפעה נוגדת דיכאון וחרדה.

תום, איך אתה מציע להתחיל?

“אני מחלק את זה לשלושה שלבים פשוטים:

בשלב ראשון – פשוט לקבל את ההחלטה שמתחילים להתנסות ברכיבה על אופניים”.

בשלב השני פשוט לגשת למחסן האופניים ולהוציא אותם משם.. (יש לבדוק כמובן שהאופניים תקינים.)

בשלב השלישי – להתחיל ברכיבה איטית.. לתת לגוף שלכם להנחות אתכם. המטרה היא להיכנס למצב של זרימה. לשם כך מספיק להיות תמיד על סף היכולת, ולא יותר. סף היכולות הוא שער הכניסה למצב של “זרימה”.

ברכיבה הראשונה שלכם מספיקות אפילו עשר דקות רכיבה בשכונה. בכל רכיבה להעלות את משך הזמן.. צעד אחר צעד..

זכרו, המטרה שלכם כרגע, היא קודם כל שיפור ההרגשה והורדת רמות הלחץ, המתח והחרדה (ולא אימון לתחרות איש הברזל..)

טיפ חשוב מאוד למתחילים מבינכם.. דאגו שמושב האופניים יהיה מרופד ונוח. מניסיוני, מושב לא נוח הוא אחת הסיבות שרוכבים מתחילים מפסיקים לרכוב..

תום, באילו דרכים יש לרכיבה על האופניים השפעה על המוח הרגשי שלנו?

תום:” קודם כל, כאשר אנו רוכבים על האופניים מופרשים בדמנו האנדורפינים  – מולקולות קטנות המופרשות ע”י המוח, שגורמות לנו להרגיש טוב.

בנוסף, כאשר אנו רוכבים על האופניים אנו מחזקים את מערכת העצבים הפרה  – סימפתטית, האחראית לפעולות ההרגעה של הגוף . מערכת זו הופכת להיות  בריאה וחזקה יותר.

מניסיונך, מהן הסיבות שאנשים בדרך כלל נכנסים לעולם האופניים?

“בעשרים שנה האחרונות מגיעים אלינו, למרכז ספין בייק, רוכבים מסוגים שונים. חלק גדול מהם מחפשים את הריגוש והאתגר, אחרים מחפשים אחר בריאות או ירידה במשקל, וישנם כמובן, את הרוכבים התחרותיים..

דבר מעניין ששמתי לב אליו בתקופה האחרונה הוא שיותר ויותר אנשים נכנסים לעולם הרכיבה כי הם פשוט רוצים להרגיש רוגע ושלווה.

כמו שציינתי קודם לכן, רכיבה על אופניים מספקת לנו לא רק יתרונות של בריאות ושל ירידה במשקל, אלא גם מספקת לנו יתרונות רגשיים. היא מעניקה לנו זמן להתבונן על הדברים ולחשוב, להתנתק מהרשתות החברתיות, מערוצי החדשות ומהסחות הדעת.

 

לסיכום, אני חושב, שבניית חוסננו האישי והיכולת לנהל את הלחץ אינם מקבלים מספיק תשומת לב מצדנו ביומיום העמוס שלנו.. אז בואו ונתחיל לקחת אחריות על נושא חשוב זה.

סיום הריאיון עם תום הותיר בי תחושה של השראה והבנה חדשה. רכיבת אופניים בטבע אינה רק לרוכבים מקצועיים או למשוגעים לדבר, אלא גם יכולה להיות כלי אפקטיבי להתמודדות עם הלחץ והדאגות שאנו חווים כיום.

יאללה, נראה לי שהגיע הזמן לגשת למחסן והוציא את האופניים..

רוצים לקבל עוד טיפים ועוד דרכים יעילות להתמודד עם מצבי לחץ וחרדה?

לחצו כאן! וקבלו במתנה את המדריך המיוחד שלי לניהול הלחץ.

 

רכיבה מהנה ורגועה..

תום

המידע מעניין? שתפו עם חברים